גלישה בטוחה: המונחים שאתם חייבים להכיר | הבלוג הטכני של סטודיו פייג'רס דיזיין   


גלישה בטוחה: המונחים שאתם חייבים להכיר

שתף בפייסבוק


אחת הדרכים לטפל בבעיה היא להכיר אותה היטב ולהימנע ממנה. גלישה בטוחה ברשת היא אינה עניין של מה בכך. גם אם יש לכם חומת אש (פיירוול) ואנטיוירוס ואפילו אנטי רוגלות המותקנים על מחשביכם, זה לא מספיק כדי למנוע סיכון או פריצת אבטחה למחשב שלכם שעלולה גם לחשוף פרטים אישיים עליכם.

הכרות עם מונחים מעולם אבטחת מידע ברשת וגלישה בטוחה יכולה למנוע מכם לבצע פעולות שעלולות לסכן את המחשב שלכם ואת המידע שעליו.

כיום, וככל שהרשת מתפתחת, לא מספיק להכיר את המונח וירוס, אלא כדאי להכיר את כלל הסכנות האורבות לגולש ברשת. הסיכונים שנפרט מיד מתייחסים הן למחשבים רגילים והן למכשירים סלולריים (פשוטים כחכמים).

וירוסים (Viruses)וירוסים הם קוד תוכנה המיועדים להפיץ עצמם בין מחשבים. אפשר לדמיין זאת כתוכנות הדוגרות במחשב ומדביקות מחשבים אחרים ברשת מבלי שהמשתמש אפילו ישים לב. וירוס יכול להתקבל כקובץ מצורף למייל שאותו פותחים בטעות או בהורדת תוכנות לא אמינות או תוכנות של יצרנים עלומים למחשב והתקנתן. חלק מהוירוסים יגרמו נזקים של ממש לתפקוד המחשב וחלקם אינם גורמים נזק של ממש לתפקוד המחשב, אלא כאמור רק מדביקים מחשבים נוספים. לשם מה? לגרימת נזק עתידי בהיקף רחב (למשל, על ידי החדרת רוגלות, למשל, למחשבים המודבקים).

וירוס תולעת (Worms)וירוס תולעת הוא וירוס שיועד לשכפל את עצמו על גבי המחשב שלכם או על גבי רשת מחשבים לעותקים רבים.

נוזקה (Malware)שם כולל לוירוסי תולעת המותקנים על מחשביכם ללא הסכמתכם או ידיעתכם. המטרה של נוזקה, לגרום נזק ממשי למחשב ולתפקודו. הבעיה עם נוזקות שהן יכולות להסוות את עצמן היטב בקבצים פנימיים של המחשב ולהתקין את עצמן מחדש, גם לאחר הסרתן.

רוגלה (Spyware) רוגלות הן קבוצה נוספת של וירוסים, וכשמן, מטרתן לרגל אחריכם ואחרי פעילותכם במחשב וברשת. רוגלות יכולות לאסוף כל מידע ובכלל, פרטי כרטיסי אשראי שהשתמשתם בעת קניה ברשת, פרטי התחברות לאתרים שונים ועוד. המידע שנאסף עליכם מועבר ליוצר או מפעיל הרוגלה והוא יכול לעשות עם המידע כרצונו.

תוכנת פרסומת (Adware) תוכנות השתולות במחשב ומציגות פרסומות על מסך מחשבכם ללא הסכמתכם. ניתן לזהות תוכנות פרסומת כשלפתע בזמן שימוש במחשב או בגלישה מופיעים לכם חלונות פופ-אפ או פופ-אנדר (חלונות קופצים או מוחבאים מאחורי חלונות אחרים) עם פרסומת במחשבכם בצורה אקראית. חלק מתוכנות הפרסומות גם יכולות להישתל כחלק מתוכנה שימושית שהורדתם למחשב.

סוסים טרויאנים (Trojan Horses) סוסים טרויאנים מיועדים לחדור למחשב שלכם מבלי שתשימו לב או כתוכנה שימושית, לכאורה. לאחר התקנה של תוכנה המכילה או מהווה סוס טרויאני, וירוס זה יפעיל את עצמו במחשב ויגרום לנזקים ממשיים לתוכנות ולמידע שעל המחשב החל מאיסוף ושליחה של מידע הנמצא על המחשב שלכם ועד מחיקת הכונן הקשיח וכל המידע שעליו.

עוגיות (Cookies)עוגיות הן קבצים זמניים היורדים אל המחשב שלכם בזמן גלישה באתרים. העוגיות מכילות מידע על ביקורכם באתר מסוים וביצוע פעולות בו. הדוגמא המוכרת של התחברות לאתר, סגירת הדפדפן וכניסה חוזרת לאתר שבה תמצאו שאתם כבר מחוברים. לא מומלץ להשאיר את המידע בעוגיות על גבי המחשב ומומלץ למחוק אותן מדי פעם דרך הדפדפן. כיום, רוב האתרים שמשתמשים בהורדת עוגיות למחשב בגולש יציינו "אתר זה משתמש בעוגיות" כמו בדוגמא שלהלן.

הודעה על שימוש בעוגיות באתר

חטיפת דפדפנים (Browser Hijackers) חוטפי או חטיפת דפדפנים הם למעשה קטעי קוד, המצויים ברשת או משתלטים על הדפדפן, שמעבירים את הגולש לאתר אחר אוטומטית. כניסה לאתר מסוים ומעבר אוטומטי של הגולש לאתר אחר צריכה להדליק נורה אדומה ומקרה כזה קל לזהות. אך יש מקרים שחטיפת דפדפנים מתבצעת בהעברה לדף זהה של אותו אתר שרציתם להגיע אליו. למשל, בכניסה לאתר הבנק שלכם אתם מועברים מבלי שתשימו לב לדף זהה תחת כתובת אחרת. אם תזינו שם את פרטי הכניסה לחשבון שלכם, הפרטים יגיעו לידיים הלא נכונות. חטיפת דפדפן כזאת אפשר לזהות על ידי בדיקת נכונות כתובת האתר או הדף. למשל, אם כתובת הבנק האמיתית היא hapoalim.co.il ואתם נמצאים בכתובת poalim.co.il זה צריך לעורר את חשדכם. בקרה כזה, מוטב להימנע מלהכניס פרטים או להתחבר ולדווח לבעל האתר.

סרגלי כלים (Toolbars)סרגלי כלים הם תוספים שאנו מתקינים בדפדפן לשימושים שונים כמו סרגלי הכלים של גוגל או יאהו. אך יש סרגלי כלים שיותקנו בדפדפן שלכם בלי שתשימו לב במהלך התקנת תוכנה למחשב. לכן, חשוב שבכל התקנת תוכנה במחשב תקדישו כמה רגעים לקריאת מסכי ההתקנה ותסירו אפשרות להתקנת תוכנות או סרגלי כלים לא רצויים אוטומטית עם התקנת התוכנה. סרגלי כלים מסוכנים יכולים להשתלט או לבצע חטיפת דפדפן, לעקוב ולנטר את צורת הגלישה שלכם ברשת ולאסוף ולשלוח מידע שהזנתם בדפדפן.

האקרים (פצחנים)כמשתמש פרטי, אין כל כך מה לעשות בעניין חוץ מלדאוג לחומת אש (Firewall) שתמנע פריצות קלות למחשב שלכם. אם אתם ממש חוששים אפשר לנתק את החיבור לאינטרנט בזמן שאינכם משתמשים במחשב כדי למנוע גישה, אבל גם זה לא בטוח שיעזור. כדאי לקחת בחשבון שכיום הכל בבחינת פריץ.

עוד נקודה חשובה, מעבר לבטחון המידע האישי על המחשב ומעבר לנזק שכל הנ"ל יכולים לעשות למחשבכם, היא הפרטיות הפיסית שלכם. ככל שהמחשבים והטלפונים החכמים מתפתחים ויחד איתם כל המכשור שמצורף אליהם: מצלמה, מיקרופונים וכדומה, קיימת האפשרות שהמכשיר שלכם מהווה אמצעי האזנה או צילום של ממש מבלי שתשימו לב (מזכיר לכם את התמונה של המכשיר הסלולרי של צוקרברג ששם על המצלמה שלו מדבקה).

ועכשיו, משסיימתי להפחיד אתכם עם כל הנ"ל, אפשר לסכם שכל אלה הם חלק ניכר מהסכנות האורבות בשימוש ברשת. פעלו בשיקול דעת כאשר אתם גולשים, מורידים תוכנות למחשב או פותחים אי מיילים וקבצים מצורפים ומתן גישה מרחוק למחשבכם. דאגו גם להגנות הבסיסיות כמו פיירוול ואנטיוירוס במחשבכם. היכרות עם האיומים ברשת תמנע פגיעה במחשבכם או חשיפה של מידע אישי.

ומשהו מהעבר:

מונח נוסף שהוא ישן, אבל כדאי שיהיה איפשהו בתת מודע - חייגנים (Dialers) – פחות רווחים היום עם התפתחות צורת ההתקשרות מול ספק האינטרנט, אך בעבר בשימוש בחיוג Dial-Up כדי להתחבר לרשת האינטרנט, חייגן במחשב יכול היה לגרום לנזק רב על ידי חיוג אוטומטי למספרים רבים שונים וניפוח חשבון הטלפון.




שתף בפייסבוק


עמיר קרני

מעוז פיננסים

עמית אמודאי

האחים אהרון